środa, 22 marca 2017

Śmierć reformy reformy? - część 3

W moim ostatnim artykule opisałem historyczny proces, który zaowocował liturgią systematycznie odzieraną z dramatyzmu, gestów, misterium, bojaźni i piękna. Pozostało ich jeszcze trochę w liturgii, lecz mniej niż wcześniej. Jednakże najważniejszą kwestią jest fakt, iż usunięcie tych komponentów nie było przypadkowe, lecz celowe i dobrze zorganizowane. Działano według reguły:
Msza Święta powinna być łatwa do zrozumienia.

Dramatyzm, poezja, wszystko co jest ukryte przed wzrokiem lub jest wyrażone w innym języku: te wszystkie rzeczy są oczywiście trudniejsze do zrozumienia. A któż może sprzeciwić się zasadzie? Reformatorzy założyli z góry, że mówimy o komunikacji werbalnej. Wyraźmy to zatem bezpośrednio:
Msza Święta powinna być łatwa do zrozumienia na poziomie komunikacji werbalnej.

środa, 8 marca 2017

Rekolekcje Wielkopostne w Aglomeracji Górnośląskiej

Od najbliższego czwartku 9 marca do soboty  11 marca rekolekcje wielkopostne w kościele Ducha Świętego w Bytomiu wygłosi dominikanin ojciec Marek Grzelczak - przeor klasztoru w Tarnobrzegu. Nauki wygłaszane będą każdego dnia po Mszach o godzinie 19.00
Tydzień później w będzińskiej kaplicy domu księży emerytów pw. św. Józefa - rekolekcje dla środowiska Tradycji łacińskiej w diecezji sosnowieckiej prowadzić będzie ks. Karol Załęski IBP z Częstochowy. Nauki w piątek 17 marca i sobotę 18 marca odbędą się po Mszach o godz. 19.00, natomiast w niedzielę 19 marca po Mszy o 9.30
W Gliwicach natomiast w okresie Wielkiego Postu - po każdej niedzielnej Mszy o godz. 14.30 w kościele św. Alberta Wielkiego głoszone są wielkopostne katechezy, a po nich śpiewane Gorzkie Żale.

Tradycyjny Mszał Rzymski. Opracowania Federacji Una Voce. E-book dostępny w formatach na czytniki

Z radością informujemy, że drugi tom opracowań Federacji Una Voce jest już dostępny w formatach na czytniki. Pliki są dostępne pod adresem:


Spis treści:

Positio 11. Ewangelizacja i kultura zachodnia

Positio 12. Nauka łaciny w seminariach

Positio 13. Dni świąteczne nakazane

Positio 14: Reforma Wielkiego Tygodnia z 1955 roku. Część pierwsza: Uwagi ogólne

Positio 14: Reforma Wielkiego Tygodnia z 1955 roku. Część druga: Liturgie

Positio15. Lekcjonarz Formy Nadzwyczajnej

Positio 16. Wygłaszanie lekcji po łacinie w formie nadzwyczajnej

Positio 17. Przyjmowanie Komunii św. wyłącznie pod postacią chleba w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego

Positio 18. Msza czytana

Positio 19. Pocałunek pokoju

Positio 20. Przedpoście oraz Wigilie i Oktawy w Formie Nadzwyczajnej

Rekolekcje Wielkopostne w Krośnie


Środowisko Tradycji Katolickiej w Krośnie serdecznie zaprasza na Rekolekcje Wielkopostne w dniach 17.03 - 19.03. 2017 r.

W piątek (17.03) o godz. 19:00 nabożeństwo Drogi Krzyżowej, Najświętsza Ofiara Mszy Świętej w klasycznym rycie rzymskim (recytowana), a następnie nauka rekolekcyjna. 
W sobotę (18.03) o godz. 19:00 Najświętsza Ofiara Mszy Świętej w klasycznym rycie rzymskim (recytowana) oraz nauka rekolekcyjna zakończona nabożeństwem maryjnym.
W niedzielę (19.03) o godz. 13:00 suma z kazaniem i zakończenie rekolekcji świętych. 
Nauki rekolekcyjne w Bazylice mniejszej p.w. Trójcy Przenajświętszej w Krośnie (fara, ul. J.Piłsudskiego 5) wygłosi Ks. Leopold Powierża CSMA.

niedziela, 5 marca 2017

Śmierć reformy reformy? - część 2

W swoim ostatnim artykule wprowadziłem ideę, że Novus Ordo i Vetus Ordo posiadają odpowiednie im, i różniące się, rozumienia uczestnictwa liturgicznego. Myślę że trochę argumentacji w tym i następnym artykule sprawi, że to co mam na myśli stanie się jasne i bezsprzeczne. Zawiera to oszałamiające implikacje dla przyszłości rozwoju liturgicznego w Kościele, do czego jeszcze wrócimy.

Podczas trwania Ruchu Liturgicznego entuzjaści liturgiczni stali się bardzo podekscytowani wspaniałymi bogactwami katolickiej liturgii, chcąc przekazać je wiernym w całej ich okazałości. Ponieważ byli historykami liturgii, skupili się jednak na słowach liturgii. Napisali wiele znakomitych książek o Mszy, oraz komentarzy do roku liturgicznego. Odnieśli wielkie sukcesy w tej dziedzinie, chociaż ich prace oczywiście były czytane wyłącznie przez mniejszość katolików. 

czwartek, 2 marca 2017

Tradycyjny Mszał Rzymski. Opracowania Międzynarodowej Federacji Una Voce. Tom Drugi.

Czy Msza łacińska ma jeszcze rację bytu we współczesnej kulturze Zachodu?
Czy forma nadzwyczajna powinna dostosować swój kalendarz świąt do formy zwyczajnej?
Czy warto celebrować Triduum Paschalne używając ksiąg liturgicznych sprzed reformy 1955 roku?
Czy lekcjonarz formy nadzwyczajnej powinien być rozbudowany na wzór lekcjonarza formy zwyczajnej?
Czy czytanie Lekcji w języku łacińskim powinno zostać zachowane w formie nadzwyczajnej?
Czy w formie nadzwyczajnej należałoby wprowadzić przyjmowanie Komunii Św. pod dwiema postaciami?
Czy koniecznie należy dążyć do dialogowania wiernych z kapłanem podczas Mszy czytanych?
Dlaczego forma nadzwyczajna nie zawiera znaku pokoju znanego nam z formy zwyczajnej?
Czy przedpoście, wigilie i oktawy nie znane w formie zwyczajnej powinny pozostać częścią kalendarza formy nadzwyczajnej?

Na te i inne pytania znajdziemy odpowiedzi w drugim tomie opracowań Federacji Una Voce. Bezpłatny e-book jest dostępny pod adresem:

http://www.unacum.pl/p/positio.html

środa, 1 marca 2017

Dokąd tak naprawdę może doprowadzić nas „wzajemne ubogacenie”?

Powód, dla którego liberałowie nienawidzą Summorum Pontificum, jest następujący: doskonale zdają sobie sprawę, że odnowa starej liturgii stwarza wyzwanie dla kluczowych zasad stojących za reformą liturgiczną i większością jej praktycznych skutków. Nie jest to "cofanie zegara", lecz niszczenie go: owym zegarem jest osobliwe nowoczesne, zachodnie założenie, według którego nasze praktyki muszą zostać zmienione (lub zmieniane), w przeciwnym wypadku stają się skostniałe i tracą swe znaczenie. W rzeczywistości to właśnie zbyt wiele zmian powoduje zatracenie znaczenia form – utrata świeżego, wiecznego źródła prowadzi do stagnacji i wysuszenia.

Proszę wyobrazić sobie następujący scenariusz: powiedzmy, że istnieje wspólnota parafialna, w której połowa osób uczęszcza na rozrywkowy, charyzmatyczny Novus Ordo, a druga połowa słucha cichej Mszy. Na obydwie celebracje zezwala Kościół. Charyzmatycy zapewne pomyślą: "To my jesteśmy naprawdę otwarci na działanie Ducha Świętego i pokazujemy to poprzez sposób, w jaki chwalimy Boga – z rękami i głosami. Ci katolicy, którzy po prostu klęczą cicho na starej Mszy, podczas gdy ksiądz robi wszystko – Ci to wiele tracą!" Wierni na starej Mszy pewnie pomyślą: "To właśnie w ten sposób niezliczona rzesza mężczyzn i kobiet została uświęcona na przestrzeni dziejów. To jest osobiste spotkanie z Panem w Jego Męce i misterium Eucharystii. Podczas tej liturgii głęboko odczuwamy Obecność Boga i daje nam to siłę na cały dzień, czy wręcz tydzień. To przykre, jak pomyśli się, że ci charyzmatycy utknęli na poziomie własnych emocji i nie sięgają do tego głębszego doświadczenia!"